Την Αθήνα την αγαπώ κυρίως για το θέατρο της. Κάθε τόσο πετάγομαι εκεί, όπως έκανα την εβδομάδα που μας πέρασε. Τέσσερεις μέρες στην Αθήνα, τέσσερεις θεατρικές παραστάσεις. Δεν λέω ότι όλες ήταν τέλειες αλλά γενικά ευχαριστήθηκα. Αν έμενα περισσότερες μέρες θα έκανα καλύτερες επιλογές! Αν πήγαινα νωρίτερα θα προλάβαινα τις καρφίτσες στα γόνατα...
Προσπαθώντας σήμερα να τοποθετήσω τα προγράμματα στη βιβλιοθήκη μου ανακάλυψα ότι ο διαθέσιμος χώρος για το θέατρο μού τελείωσε. Έμεινα για λίγο με τα προγράμματα στο χέρι κοιτώντας τα θεατρικά μου βιβλία στο ράφι. Η ματιά μου έπεσε σ΄έναν χοντρό τόμο: ΘΕΑΤΡΙΚΑ 71. Πιο εκεί τα τεύχη από το περιοδικό Θεατρικά... και πιο εκεί τα τεύχη από το Θέατρο του Νίτσου. Στη μνήμη μου ήρθαν οι ωραίες αναλύσεις που διάβαζα, οι κριτικές... κρινόταν ακόμα και το μοναδικό πέρασμα από τη σκηνή ενός ηθοποιού που έκανε το γκαρσόνι...
Με μια αστραπιαία κίνηση τα προγράμματα βρέθηκαν στο ράφι, τα Θεατρικά 71 στο γραφείο μου ...κι εγώ με το κεφάλι ανάμεσα στα χέρια μου να διαβάζω το πρώτο κείμενο του τόμου: "το θέατρο και η εποχή μας" του Γιώργου Χατζηδάκη. Προσπαθεί να δώσει απάντηση στο ερώτημα της εποχής: το θέατρο θα πεθάνει ή όχι; Είναι πολύ ενδιαφέρον να δούμε σήμερα τι γινόταν τέσσερεις δεκαετίες πριν. Κάποιοι πίστευαν πως ο κινηματογράφος και η τηλεόραση είχαν αφάνταστα περιθώρια εξέλιξης αλλά και τα άλλα ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΑ ΜΕΣΑ που θα επινοούνταν στο ΜΕΛΛΟΝ θα έφερναν αναπόφευκτα τον θάνατο του θεάτρου. Διαβάστε όλο το κείμενο πιο κάτω.
Σ' αυτόν τον τόμο των Θεατρικών έχω καρφιτσωμένα τα εισιτήρια των παραστάσεων που είχα παρακολουθήσει φοιτητής τότε. Κάθε χρόνο παρακολου-θούσαμε ολόκληρο το φεστιβάλ Αθηνών [στο Ηρώδειο]. Επάνω στα εισιτήρια έχω και τις σημειώσεις μου: Βάκχες, σε σκηνοθεσία Αλέξη Σολομού και μουσική του Χατζηδάκι, πήγα με την Άννα, την Νίνα, τη Δέσπω, τη Στέλλα και Σία... με την Ισμήνη... κάθε Κυριακή απόγευμα... αναμνήσεις.
Σε ένα εισιτήριο σημείωσα: "μόνος". Άαααα! αξίζει να σας διηγηθώ μια μικρή ιστορία: Όπως κάθε Κυριακή απόγευμα έτσι κι εκείνη την Κυριακή πήγα σε θέατρο. Στου Ζωγράφου. Με τα πόδια πήγαινα. Από τη Σόνια στη Λεωφόρο Αλεξάνδρας.
Νόμιζα πως έγινε κάποιο λάθος. Ήμουν μόνος στο θέατρο! Δεν το πίστευα. Η παράσταση ξεκίνησε κανονικά και τελείωσε κανονικά. Τις επόμενες μέρες είδα ένα μικρό σημείωμα στην εφημερίδα τα Νέα. Ήταν μια ανακοίνωση του Θεάτρου που έλεγε περίπου τα εξής: Πριν λίγες μέρες δώσαμε μια παράσταση σε έναν και μοναδικό θεατή. Ο άνθρωπος από ευγένεια μάς ζήτησε αν θέλαμε θα μπορούσαμε να αναβάλουμε την παράσταση μια και ήταν ο μοναδικός θεατής. Εμείς αρνηθήκαμε. Και δώσαμε την καλύτερη μας παράσταση. Σε έναν και μοναδικό θεατή.
Δεν πιστεύω να ήταν για μένα η ανακοίνωση, γιατί πρόσεξα πως μερικές σειρές πίσω από μένα ήταν ακόμα ένα θεατής άρα είμαστε δύο. Με συγκίνησε όμως η ανάμνηση εκείνης της παράστασης. Το θέατρο είναι η αλήθεια μου! Το θέατρο είναι ΦΩΣ!
Το
Θέατρο και η εποχή μας
του
Γιώργου Χατζηδάκη
Βρισκόμαστε σε μια εποχή που το
θέατρο αντιμετωπίζει το ενδεχόμενο μιας εξαφάνισης. Η άποψη της επερχόμενης εξαλείψεως
και επομένως του μοιραίου θανάτου του θεάτρου, έχει εκφραστεί αρκετές φορές τα
τελευταία χρόνια και πρόσφατα αυτό έγινε κατηγορηματικά, από ανθρώπους που
αντιμετώπισαν το θέατρο μονόπλευρα, σαν κοινωνικό φαινόμενο.
Σαν επιχείρημα, φέρνουν τη διαφοροποίηση
που σημείωσε στην κοινωνική δομή η τεχνολογική ανάπτυξη και η εξέλιξη των
μαγικών ενημερωτικών μέσων. Λένε δηλαδή, ότι το θέατρο σαν λειτουργία άλλα
και σαν στοιχείο ανθρώπινης επαφής και ιδεολογικής επικοινωνίας, θα χάνει
ολοένα τη χρησιμότητά του, όσο θα βελτιώνονται και θα γενικεύονται τα τεχνολογικά
μέσα που το υποκαθιστούν. Το θέατρο στερείται «πειστικότητας», δηλαδή
δυνατότητας απεικονίσεως της ζωής κατά ρεαλιστικό τρόπο και απαιτεί
μια σκηνική σύμβαση, ενώ ο κινηματογράφος και η τηλεόραση με αφάνταστα
περιθώρια εξελίξεως και κάθε άλλο ηλεκτρονικό μέσο που θα επινοηθεί στο μέλλον,
έχουν τη δυνατότητα να παρουσιάσουν όχι μόνο τη ζωή κατά ρεαλιστικό τρόπο, αλλά
και να καλύψουν δυσκολίες που κι αυτή η ζωή η ίδια δε θα μπορούσε — μεταφορές,
αναπαραστάσεις ή φανταστικές καταστάσεις. Έτσι -καταλήγουν- θάρθει
αναπόφευκτα η μέρα που το θέατρο θα εξαφανιστεί.
Η αντίρρηση που εκφράζεται σ' αυτή
την πρόγνωση είναι σαφώς ανθρωπινότερη και στηρίζεται σε αναλλοίωτες, από
οποιαδήποτε εξέλιξη, ψυχολογικές ανάγκες.
Η πιεστική ανάγκη της άμεσης ανθρώπινης
επικοινωνίας, χωρίς τη μεσολάβηση του στούντιο και της κάμερας και της
ελεγχόμενης και κατευθυνόμενης σκοπιμότητας, θα εντείνεται, όσο η τεχνολογική
εξέλιξη θα επεμβαίνει
παραμορφωτικά στην επαφή του συγγραφέα, σκηνοθέτη, ηθοποιού με τον θεατή.
Αυτή ακριβώς η ανάγκη της ανθρώπινης προσεγγίσεως όχι μόνο θα διατήρηση το
θέατρο αλλά και θα το καταστήσει σπαρακτικά αναγκαιότερο. Σ' αυτή την αντίρρηση
προστίθεται ότι ο κινηματογράφος και η τηλεόραση εκτός του ότι προσφέρουν μια
κατευθυνόμενη μορφή τέχνης, αφαιρούν και τη δυνατότητα από τον θεατή να έχει
μια δημιουργική συμμετοχή στην ολοκλήρωση της εντυπώσεως και του προσφέρουν
το «παξιμάδι βρεμένο», υποχρεώνοντας τον σε μια πνευματική μαλθακότητα.
Αυτές είναι οι δυο βασικές θέσεις
γύρω από το μέλλον του θεάτρου.
Στο μεταξύ όλο και νέοι τρόποι θεατρικής
εκφράσεως δοκιμάζονται και το συμπέρασμα που βγαίνει είναι ότι οι άνθρωποι με
αγωνιώδη τρόπο προσπαθούν να επικοινωνήσουν και να εκφραστούν, κάτω από το
βάρος μιας αγχώδους και συντριπτικής εποχής.
Το προβληματισμένο θέατρο ευρύνεται
και επικρατεί όλο και περισσότερο, απευθυνόμενο κυρίως σε νέους ανθρώπους που
αναζητούν μια εξήγηση
και προσδοκούν μια λύση στα συσσωρευμένα προβλήματα, ρεαλιστικά ή μεταφυσικά.
Επειδή δε υπηρετείται και απευθύνεται σε ανθρώπους που οπωσδήποτε δεν
συνθέτουν αυτό που στις μέρες μας λέγεται «κατεστημένο» αντιμετωπίζει κατά
κανόνα προβλήματα επιβίωσης, τις περισσότερες φορές οικονομικά.
Αλλά έκτος από τ0 θέατρο της επικοινωνίας
και του προβληματισμού υπάρχει το θέατρο της ψυχαγωγίας - από την κομμέντια ντελ' άρτε ως το μιούζικαλ-
που απευθύνεται σ' ένα κοινό
εφησυχασμένο και αδιάφορο, το κοινό εκείνο που θεατρίζεται για να «νοιώσει
καλύτερα» και το οποίο
αποτελεί την πλειονότητα. Είναι αυτό που λέμε το «μεγάλο» κοινό. Δεν είναι
σκοπός μας την ώρα αυτή να εξετάσουμε αν το θέατρο που έχει σαν μοναδικό στόχο
τη «διασκέδαση», έχει ξεστρατίσει από τον αρχικό του προορισμό, μπορούμε όμως
να είμαστε βέβαιοι ότι είναι ένα θεατρικό είδος επιβεβλημένο, αφού άφορα την
πλειοψηφία κι αφού εκφράζει κι αυτό μια άλλη ανάγκη της εποχής.
Το είδος
θέατρο - ψυχαγωγία, εντείνει
τις προσπάθειες του να γίνει φαντασμαγορικότερο, με ωραιοπρέπεια και σκηνικό
πλούτο, δημιουργώντας έτσι μια ωραία εικόνα του κόσμου ώστε να κράτηση το
κοινό του, μακριά απ' την καθημερινότητα.
Το θέατρο, περισσότερο ίσως από κάθε
άλλη μορφή τέχνης, είναι μια εικόνα της εποχής του και περιέχει όλα τα στοιχεία
που την συνθέτουν και την εκφράζουν.
Ο σαφής διαχωρισμός του θεάτρου
σε δύο είδη είναι χαρακτηριστικός, γιατί καθρεφτίζει το σύγχρονο κοινωνικό
φαινόμενο της υπάρξεως δύο ειδών ανθρώπων, τόσο συγκεκριμένα διαφορετικών, από
πνευματική και φιλοσοφική άποψη.
Αυτό είναι,
κατά προσέγγιση, το «στίγμα» που βρίσκεται σήμερα το θέατρο στην ιστορική του
διαδρομή μέσα στον χρόνο.
Κάθε χώρα, έχει τις ιδιαίτερες
κοινωνικές της συνθήκες που τις δημιουργούν οι ιστορικές καταβολές και άλλοι
παράγοντες. Οι συνθήκες αυτές επηρεάζουν, έτσι ή αλλιώς, τη μορφή του θεάτρου,
σε κάθε χώρα, σε ποσοστό όμως, που δεν μεταβάλλει ουσιαστικά το περίγραμμα που
δώσαμε παραπάνω σε παγκόσμια κλίμακα.
Στη χώρα μας, οι ίδιες ανάγκες
και τα ίδια φαινόμενα που διαμόρφωσαν τη σύγχρονη θεατρική δραστηριότητα σ'
όλον τον κόσμο, επηρέασαν και την ελληνική θεατρική κατάσταση. Τόσο, που
μπορούμε να πούμε ότι ο προβληματισμός των νέων Ελλήνων συγγραφέων έχει μια
οικουμενικότητα. Όλες οι τάσεις του σύγχρονου θεάτρου ενεφανίσθησαν, με τις
επιτρεπόμενες μορφές και στην Ελλάδα. Θέατρο προβληματισμού, ιδεών και
πειραματικό όπως επίσης και θέατρο - έρευνα, καφέ θέατρο και ζωντανό θέατρο.
Εκτός αυτών όμως, το ελαφρό θέατρο, το δοκιμασμένο και πάντα αρεστό στις
ευρύτερες μάζες έχει πολύ καλές επιδόσεις. Φαντασμαγορικά μιούζικαλ και κωμωδίες είναι τα δύο είδη ελαφρού θεάτρου που δούλεψαν περισσότερο τα τελευταία
χρόνια και ειδικότερα στη χρονιά που πέρασε.
Φορείς της πολύτιμης κληρονομιάς,
του αρχαίου δράματος, έχομε να επιδείξουμε μια εντυπωσιακή δραστηριότητα σ'
αυτόν τον τομέα, τόσο από τα κρατικά μας θέατρα όσο και από θιάσους ιδιωτικής
πρωτοβουλίας.
Το πρώτο τεύχος των «Θεατρικών»
που είναι αφιερωμένο στη θεατρική δραστηριότητα του χρόνου που πέρασε,
παρουσιάζει όλα τα έργα που παίχθηκαν στις τελευταίες θεατρικές περιόδους και ιδιαίτερα όσα ανέβηκαν μέσα στο 1971.
Επίσης φιλοξενεί άρθρα διακεκριμένων
ανθρώπων του θεάτρου που σχολιάζουν, αναλύουν και ανατέμνουν προβλήματα και
καταστάσεις.
[Θεατρικά 71]