Νίκος Νικολάου- ΧατζημιχαήλΓιάννη
Πατίλη: ΤΟ ΣΠΑΣΜΕΝΟ ΕΙΝΑΙ ΠΙΟ ΑΝΘΕΚΤΙΚΟ
κι
απ’αφορμή λίγα λόγια για το άρωμα των βιβλίων
[ποιήματα 1970 - 2022, ύψιλον / βιβλία]
Είμαι ευτυχής γιατί έτυχε να έχω έναν βιβλιόφιλο πατέρα, που ποτέ του δεν θύμωνε, όταν μικροί, πριν ακόμα μάθουμε να διαβάζουμε, μας έβλεπε να ταλαιπωρούμε τα βιβλία του. Ένα από αυτά, το Επίτομον Εγκυκλοπαιδικόν Λεξικό του Ελευθερουδάκη, μια έκδοση του 1934, ζει ακόμα, σ’ένα κουτί, κάποτε το ανοίγω, φυλλομετρώ τα διαλυμένα φύλλα του και χάνομαι μέσα στην υπέροχη επεξηγηματική εικονογράφησή του. Πώς να μην αγαπήσω τα λεξικά. Τη βιβλιοθήκη μου όμως, κοσμούν και πολλά άλλα δικά του βιβλία, πολύ καλές εκδόσεις, που σώθηκαν πληρώνοντας ο ίδιος βαρύ τίμημα: απάνθρωπα βασανιστήρια από τους στρατιώτες του Αττίλα το 1974. Τα βιβλία εκείνης της εποχής, είχαν ένα ξεχωριστό άρωμα και οφείλεται στο μελάνι με το οποίο τυπώνονταν∙ και το άρωμα αυτό ήταν τόσο έντονο ‒στα φρεσκοτυπωμένα κυρίως βιβλία, που συχνά χώναμε τη μύτη ανάμεσα στις σελίδες των βιλίων μας. Αυτό το άρωμα δεν χάνεται ποτέ. Το διαπιστώνω όταν επισκέπτομαι παλιά βιβλία της βιβλιοθήκης μου. Όσοι γνώρισαν το βιβλίο από τη φωτοσύνθεση και μετά, δεν γνωρίζουν το άρωμα του βιβλίου για το οποίο μιλώ. Στη σημερινή εποχή δεν μιλάμε πια για άρωμα, κάθε άλλο∙ μάλλον για το αντίθετο. Μαζί με το άρωμα χάθηκαν και πολλά άλλα πράγματα όπως το ξάκρισμα του βιβλίου. Το προσεχτικό δηλαδή κόψιμο των φύλλων με χαρτοκόπτη. Τώρα τα πιο πολλά βιβλία προσφέρονται φρεσκοκαθαρισμένα, έτοιμα για ανάγνωση. Αυτό δεν σημαίνει ότι χάθηκαν και οι καλοί αναγνώστες. Κάθε εποχή έχει τα δικά της χαρακτηριστικά. Το βιβλίο δεν έχει πεθάνει και δεν θα πεθάνει ποτέ. Όσο ο άνθρωπος έχει δάκτυλα θα έχει και κάτι στα χέρια του να φυλλομετράει. Δεν εννοώ τα σημερινά ηλεκτρονικά βιβλία αλλά τα βιβλία του μέλλοντος, όπου τα φύλλα τους θα έχουν πραγματική υφή χαρτιού, οι σελίδες θα "κατεβαίνουν" από το «αόρατο σύννεφο» του διαδυκτίου και θα γεμίζουν με το θέμα της επιθυμίας μας, θα έχουμε πολλές επιλογές, έτσι που σε λίγα λεπτά να δημιουργούμε εκτυπωτικά το ιδανικό μας βιβλίο. Κι ύστερα, τα βιβλία θα είναι …όπως δεν τα σκέφτηκε κανένας ακόμα…
Σήμερα κυκλοφορούν πάρα πολλά βιβλία. Η τεχνολογία καλπάζει. Μπορεί κάποιος, πολύ εύκολα, να «στήσει» το βιβλίο του στον προσωπικό του ηλεκτρονικό υπολογιστή και να το στείλει στο τυπογραφείο, χωρίς να χρειαστεί να κάνει ούτε μια επίσκεψη. Έτσι, κάποιοι ντύνονται τη στολή του εκδότη και εκμεταλλευόμενοι την επιθυμία πολλών να δουν τις ιστορίες τους σε ένα βιβλίο, κερδοσκοπούν πλημμυρίζοντας την αγορά με χαμηλής ποιότητας, από κάθε άποψη, βιβλία. Ευτυχώς όμως, υπάρχουν ακόμα και καλοί εκδότες που εκδίδουν τα βιβλία των καλών συγγραφέων, και είναι προσιτά στον καθένα μας. Τα πιο πάνω, για το άρωμα και τα άλλα, μου τα θύμισε ένα τέτοιο βιβλίο, που ήρθε να με συναντήσει αυτές τις μέρες. Πρόκειται για την εξαιρετική έκδοση του Γιάννη Πατίλη Το σπασμένο είναι πιο ανθεκτικό, (ποιήματα 1970-2022), από τις εκδόσεις ύψιλον / βιβλία, έναν ογκώδη τόμο πεντακοσίων τριάντα οκτώ σελίδων, που αποτελεί την τρίτη συγκεντρωτική έκδοση των ποιημάτων του. Στον δύσκολο καιρό που περνά το βιβλίο, έγινε κατορθωτή η πολυσέλιδη αυτή έκδοση με τη στήριξη της Κατερίνας Χαρμάνη, η οποία συνεχίζει τις ιστορικές εκδόσεις του φίλου του και ιδρυτή των εκδόσεων Θανάση Χαρμάνη, με τις οποίες είδαν το φως, παλαιότερα, οι περισσότερες από τις συλλογές του. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο ποιητής γνωρίζει πολύ καλά να χρησιμοποιεί το πολυτονικό σύστημα γραφής, στο οποίο δίνει μεγάλη σημασία, και μάλιστα αφιερώνει μια ολόκληρη παράγραφο για να εξηγήσει τον τονισμό, τη στίξη και την ορθογραφία. Το ίδιο σύστημα γραφής χρησιμοποιεί και στο ιστολόγιό του για το μικρό διήγημα, αλλά και στην καθημερινή του αλληλογραφία με το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο.
ο ποιητής Γιάννης Πατίλης [φωτ. Ν.Ν-Χ] |
Από τα τελευταία τεύχη του Πλανόδιου |
Γιάννης Πατίλης και Μιχάλης Πιερής [φωτ. Παν. Νικολαϊδης] |
Για το ποιητικό έργο του Γιάννη Πατίλη έχουν γράψει αναλυτικά ο Mario Vitti, που έφυγε από τη ζωή πρόσφατα, ο Κώστας Κουτσουρέλης, ο διευθυντής του Νέου Πλανόδιου, και πολλοί άλλοι, που με τα κείμενά τους βοηθούν να προσεγγιστεί ο σημαντικός ποιητής της γενιάς του ΄70.