21 Αυγ 2024

ΟΡΙΣΤΙΚΟ ΚΕΙΜΕΝΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΡΜΗΝΕΙΑ ΤΗΣ ΛΕΞΗΣ "ΙΛΑΝΤΡΟΝ"

 

Νίκος Νικολάου-Χατζημιχαήλ

Οριστικό κείμενο
για την ερμηνεία της λέξης ίλαντρον του Βασίλη Μιχαηλίδη


[από το περιοδικό Η Δέλτος, τχ.12, Ιαν-Ῑούν 2023, σσ.203-208]
 

Για τη λέξη ίλαντρον του Βασίλη Μιχαηλίδη έχω δημοσιεύσει δύο κείμενα στο περιοδικό μικροφιλολογικά και ένα τρίτο στο περιοδικό Η Δέλτος, ως σύνοψη των δύο πρώτων και εμπλουτισμένο με νέα στοιχεία. Στο πρώτο μου κείμενο αντέδρασαν μελετητές του Βασίλη Μιχαηλίδη, οι οποίοι δημοσίευσαν στο ίδιο περιοδικό τις δικές τους απόψεις: Ο Δρ Κωνσταντίνος Γιαγκουλλής και ο Δρ Κυριάκος Ιωάννου είχαν διαφωνήσει με τη δική μου ερμηνεία της λέξης αλλά διαφωνούσαν και μεταξύ τους. Ο δε Λευτέρης Παπαλεοντίου εξέφρασε την άποψη ότι έπρεπε να προβληματιστούμε πάνω στις νεότερες απόψεις. Όλα τα κείμενα μπορεί κάποιος να τα εντοπίσει στην ιστοσελίδα του περιοδικού. Τα δικά μου κείμενα είναι αναρτημένα και στο ιστολόγιό μου και στον διαδικτυακό τόπο Academia.

          Σήμερα ήρθε στα χέρια μου, ένα καινούργιο βιβλίο του Δρος Κωνσταντίνου Γιαγκουλλή με τίτλο ΣΥΛΛΑΒΟΣ ΜΕΛΕΤΩΝ ΓΙΑ ΤΟ (sic) ΒΑΣ. ΜΙΧΑΗΛΙΔΗ (1849-1917), από τις εκδόσεις Ηλία Επιφανίου. Πρόκειται για κείμενα του συγγραφέα δημοσιευμένα σε διάφορα περιοδικά. Μεταξύ αυτών και το κείμενο που είχε δημοσιεύσει στα μικροφιλολογικά (τχ.43, άνοιξη 2018, σσ. 27-32), με τίτλο Ολίγα τινά για το «ίλαντρον και το «όντες». Έχω την εντύπωση ότι στο κείμενο του Δρος Γιαγκουλλή δεν αποδίδεται επαρκώς η ερμηνεία μου για τη λέξη ίλαντρον, και παρατηρεί, ακόμα, ότι δεν έχω άποψη για την ετυμολογία της λέξης. Πράγματι τότε δεν είχα, τώρα όμως έχω. Για τον λόγο αυτό αναρτώ ξανά το οριστικό κείμενό μου όπως είχε δημοσιευτεί στη Δέλτο, και όσοι ενδιαφέρονται πραγματικά ας συγκρίνουν τα δύο κείμενα. Πιστεύω πως, εκτός των άλλων, έχω και μιαν άκρως ενδιαφέρουσα ετυμολόγηση της λέξης.